Søg i denne blog

tirsdag den 23. august 2011

Livets salt - nu med urter

Ind imellem er jeg på besøg hos virksomheder af produkter som jeg godt kan lide. 
I denne uge har jeg besøgt Herbamara. Jeg bruger mest deres bouillon, men har fået mulighed for, at se hvordan de producerer deres urtesalt. Kig med bag kulissen både i Schweitz og Frankrig.

Alfred Voegel (1902-1996) var blandt mange, mange andre ting opfinder og udvikler af Herbamara urtesalt og bouillon. 
Alfred var en mand der var ret så forud for sin tid, både hvad angår sundhed, men i særdeleshed også hvad angår økologi. Jeg besøgte hans gamle urtehave i Schweitz. En have der ikke har været vandet i 30 år!
Her praktiserede Voegel, udviklede urtemedicin og hjalp syge og overvægtige med at finde balance i kroppen, gennem planter og deres kost.
Nu bruges haven som showhave. Da jeg ankom var 12 schweiziske kokke på inspirationstur i haven med gartneren. 

En buste af Alfred Vogel i hans urtehave i Schweitz 


Rød solhat.
Styrker immunforsvaret.

Artiskok.
God mod tømmermænd :)

Selleri -
- hovedingrediensen i urtesaltet.

Glad gartner.

Lidt alpeudsigt inden turen går til Frankrig.............







I Colmar, Alsace ligger produktionen af Herbamara urtesalt. 
20 minutters kørsel derfra ligger en af Sydfrankrigs største økologiske landbrug, der naturligvis leverer masser af grøntsager til urtesaltet.
Fransk øko-bondemand

Aubergine

Løg

Øko-hund
Urterne vaskes

og pakkes

og sendes til fabrikken.




Her bliver de friske urter hakket fint og blandet med havsalt. Derefter lagres de i fra 2 måneder og i helt op til 2 år! Alle urter lagres for sig, altså løg, selleri, porrer, laurbær, hvidløg osv. Saltet konverserer naturligvis urterne, så de ikke bliver fordærvede.

Når salt og urter har lagret længe nok, skal de tørres, så de kan blandes til de forskellige varianter af urtesalt.

Saltet bredes ud i bradepander og tørres i ca. 19 timer ved 80 grader.

Varmt, tørt salt. klart til at blive pulveriseret.

Saltet blandes








 pakkes

og sendes ud i verden, så jeg kan få salt til mit æg.



UHMMMMMMM!

Af: Louisa Lorang

4 kommentarer:

  1. Sikke et spændende indlæg, det er sjovt at komme ud og se hvordan tingene egentlig bliver til :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak, B

    Ja, det er så fedt at komme bagom. Lidt ligesom at være med i et Discovery program ;)
    Håber at alt er smukt
    Kh L

    SvarSlet
  3. Jeg vil ihvertfald sende en ærbødig tanke til hele det fantastiske setup bag urtesalten næste gang jeg nyder den!

    Mvh

    Susanne - som aldrig har kommenteret herinde før men som flittigt har glæde af dine opskrifter

    SvarSlet
  4. Ja, jeg var også overrasket over hvor lang deres process er, Susanne.
    Og dejligt at du ofte kigger forbi ;-)

    Kh Louisa

    SvarSlet