Søg i denne blog

tirsdag den 4. januar 2011

Chili con carne

Tjek Go Morgen Danmark her - og se hvordan du laver billig og top-lækker chili.
Eller følg opskriften herunder:


CHILI CON CARNE – the cowboy way
Hovedret til 3-4 personer

Husk at sætte bønner i blød dagen i forvejen.
100 g tørrede sorte bønner, udbløde
100 g tørrede pinto bønner, udblødte
3-4 laurbærblade
4-500 g oksekød i grove tern, gerne fra klump
olie til stegning
2 små løg, hakkede
3 fed hvidløg, hakkede
3 stængler bladselleri, hakkede
2 gulerødder, revet
1 spsk. stødt koriander
1½ spsk. stødt spidskommen
100 g tomatpuré
2 dåser hakkede tomater (á 400 g)
4 dl vand
25 g mørk chokolade
2-4 spsk. chipotle chili – eller efter smag (kan erstattes af anden chilipaste)
1 rød chili, hakket med kerner – eller efter smag
salt
1-2 tsk. sukker
ENDVIDERE
cremefraiche
plukket koriander
hakket rødløg
Tabasco
groft brød
hæld vandet fra bønnerne, skyl dem og kog dem hver for sig i rigeligt og usaltet vand i 50-60 minutter sammen med et par laurbærblade, eller til de er møre med ikke udkogte
Brun kødet i lidt olie i en stor, varm gryde. Tilsæt løg, hvidløg, bladselleri og gulerødder i lidt olie i den varme gryde og lad det stege med lidt, men uden at det tager for meget farve. Tilsæt stødt koriander og spidskommen. Lad det hele få varmen og kom tomatpuré samt hakkede tomater i. Lad det komme op at koge og tilsæt derefter vand, chokolade, chipotle og finthakket rød chili. Lad chilien simre under låg i ca. 1 time- 1½ time eller til kødet er mørt. Rør jævnligt så det ikke brænder fast og tjek undervejs om der mangler lidt mere vand. Tilsæt kogte bønner og lad dem varme godt igennem. Smag til med salt og sukker og evt. mere chipotle.
Servér rygende varm med cremefraiche, rødløg og koriander. Giv brød og tabasco ved siden af.

Opskrift: Louisa Lorang

9 kommentarer:

  1. Uhmmm, sad næsten og savlede da jeg så det i Go' Morgen DK - det var dog genudsendelsen jeg så ;-)

    Kan du give mig tip om hvor jeg kan købe de chipotle når jeg kommer til Staden? Jeg elsker chipotle!!! Jeg får pulver sendt fra min Mama i USA, som selv laver det - det er et gudekrydderi, i stort set alt.....

    KH
    B

    SvarSlet
  2. Hvor er hun sød at sende dig det!!!
    og:
    But of course!!!!! Vi finder det til dig!
    Jeg elsker det også. Og gerne bare i mayo i min burger! Jeg er sådan et svin :-)
    Love it!

    Mere chipotle til os!

    Kh L

    SvarSlet
  3. Jep! Jeg har spurgt Santa Maria om hvorfor de ikke fører Chipotle, men de mener ikke at det jeg bruger, kan få hele deres forretning til at løbe rundt - ÆV! Som du fortalte i morges, så er dog populært i Sverige, hvor de godt kan sælge det....

    Vi må lære danskerne at spise det :-)

    Ja, hun er sød. Næste gang hun sender en ladning, så skal jeg huske på at sende lidt til dig. Hun ryger dem selv og morter den bagefter.....

    KH
    B

    SvarSlet
  4. Hvor er det morsomt! Jeg har også ringet til Santa Maria (som jeg ellersikke er den store fan af), fordi de i en kort periode havde chipoltepaste på det danske marked. Jeg lovede dem at BRUGE det hele tiden, hvis de ville tage det tilbage på markedet. Men det mente de heller ikke var nok ;-) (de har vist ingen idé om hvor meget vi to kunne bruge tilsammen!!!!)

    Og hvor er hun sej at hun selv ryger dem. det har jeg aldrig prøvet!!! Det må klart på min TO DO 2011 LISTE.

    .....det lugter næsten af chipotle-forening ;-)

    KH L

    SvarSlet
  5. Mums for den chili con carne- jeg tror, at jeg imorgen bliver nødt til at bruge ugens bakke oksetern fra Årstidernes måltidskasse til den her i stedet for den medfølgende opskrift!

    Jeg kender ikke det der chipotle (endnu!), men har lige fundet et sted, hvor man/I tilsyneladende kan købe alverdens udgaver med den omtalte chili.I får lige linket her, og så er det måske tid til at gå amok.
    Men bruger I pulver, noget sauce eller hvad?

    http://www.chilihouse.dk/shop/chipotle-roeget-chili-21c1.html

    Tak for dine lækre opskrifter her, i bladene og hos Aarstiderne:-)Det var dine opskrifter, der fik mig til at købe måltidskassen første gang

    KH Marianne

    SvarSlet
  6. Kære Marianne.

    TAK for din dejlige kommentar!!! Jeg tror du bliver smaskforelsket i chipotle.
    Tjek hos din grønthandler først - det er tit meget billigere end hos Chilihouse.
    Men hellere dyr chipotle end ingen!!!

    Hav en smuk aften

    KH Louisa

    SvarSlet
  7. Kære Louisa

    Jeg synes lige jeg vil sige, at jeg har tilladt mig at henvise til din blog på min egen blog med opskriften på den her chili, som jeg har lavet hele to gange inden for kort tid, fordi den bare er sindsygt godt. Jeg har været i flere butikker og min etniske grønthandler uden at kunne finde chipotle endnu - men jeg skal nok få fat på det!
    Jeg ville have linket til din side på min blog, men kan ikke finde ud af at lave links endnu, så det håber jeg er ok - ellers sig endelig til, hvis jeg kommer til at overtræde nogle uskrevne regler i blogland - jeg er stadig ny i feltet!

    KH Marianne

    SvarSlet
  8. Kære Marianne.

    Drøner straks forbi din side og glor :-)

    Og TAK!! - nej, ved ikke om der er uskrevne regler om den slags. Jeg tager det som et kæmpe kompliment!

    Og så må vi have fat i det chipotle til dig, så du kan komme med i klubben. Bor du i KBH?

    KH Louisa

    SvarSlet
  9. ....og når du ligefrem ovenikøbet kalder mig ung - Marianne, så sender jeg dig sgu en dåse ;-)

    Skriv din adresse til mig, så har du den i løbet af ugen.....

    KH L

    louisa@lorang.dk

    SvarSlet