Søg i denne blog

tirsdag den 4. januar 2011

Linsesuppe

Se hvordan du laver super billig, dejlig og sund linsesuppe her - eller følg opskriften herunder:

LINSESUPPE
Hovedret til 3-4 personer

2 tsk. spidskommen
1 tsk. korianderfrø
2 fed hvidløg
1-2 små tørrede chilier
2 spsk. hakket ingefær
3-4 spsk. olivenolie
3 gulerødder, i små tern
2 stilke bladselleri, i små tern
1 lille løg, hakket
250 g røde linser
1 liter grøntsagsbouillon
salt
ENDVIDERE
½ hvidkål eller et spidskål, i tynde strimler
julienne af ingefær
plukket koriander
groft brød
Rist spidskommen og korianderfrø på en tør, varm pande, til de begynder at dufte. Stød dem i en morter sammen med hvidløg og chili. Rist krydderierne i olivenolie i en stor, varm gryde sammen med ingefær, gulerødder og løg. Det skal ikke tage farve, men løgene skal blive klare. Kom linser på og lad dem få varmen. Tilsæt bouillon og lad suppen simre under låg i ca. 20-25 minutter, eller til grøntsager og linser er møre og udkogte. Smag suppen til med salt og anret kål i dybe tallerkner eller skåle. Hæld den rygende varme suppe over og top med ingefær og koriander og giv groft brød


Opskrift: Louisa Lorang 

4 kommentarer:

  1. Det er alt for længe siden jeg har fået linsesuppe. Sidst jeg fik noget der ligner linsesuppe, var da jeg prøvede en af Claus Meyer's tørre suppeblandinger (linser, byg osv.) - men sådan ren linsesuppe har jeg aldrig fået lavet.
    Jeg må i gang, for min nysgerrighed blev vakt :-)

    KH
    B

    SvarSlet
  2. Jeg er jo sådan en hippierøv der elsker linser. Både i supp, dahl eller i gryderetter.
    Du kan også komme enten friske eller dåsetomater i.
    Håber at du bliver glad!

    Kh L

    SvarSlet
  3. Hmm...
    Linsesuppe! - Jeg troede aldrig at jeg ville komme til, at nyde en sådan en ret, men jeg må sige, at jeg er blevet temmelig begejstret for denne ret. Den er super lækker... )

    SvarSlet
  4. He, he...Thorbjørn - Nej, det er ikke det mest sexede...Men det smager heldigvis ret dejligt.
    Skønt at du faldt for det.

    Kh L

    SvarSlet