Søg i denne blog

lørdag den 10. december 2011

Marcipan


Lige en advarsel først: Når du først selv er begyndt at lave marcipan, er det ret svært at vende tilbage til købe.....
....heldigvis er det super nemt!

Jeg bruger en agavesirup i stedet for sukker, men du kan også lave en sukkerlage af sukker og vand 1:1, køle den af og bruge den i stedet.


300 g mandler
1 dl lys agavesirup
Smut mandlerne og rist dem i ovnen ved 180 grader i 5-6 minutter, de må ikke tage farve. Lad dem køle helt af.
Blend mandlerne i en foodprocessor, til de er så fint hakkede som muligt. Tilsæt agavesirup til massen akkurat samler sig (det er ikke sikkert at du behøver at bruge det hele).
Pak marcipanen ind i film og læg dem på køl i 30 minutter.
Servér den rå marcipan som den er – fordi den er ren og helt skøn! Eller brug den til konfekt.

Opskrift: Louisa Lorang
Foto: Anders Schønnemann

9 kommentarer:

  1. Hej Louisa

    Det er bare SÅ lækkert med hjemmelavet marcipan. Jeg lavede det sidste år med usmuttede mandler - det blev også rigtig godt.

    Er det nogle bestemt mandler du bruger?

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
  2. Hej Malou.

    Cool at du lavede det uden at smutte mandlerne.

    Tænkte på det, da dette års produktion var ret rigelig, og mine fingre var rynkede og pinlige. Det gør jeg KLART næste år.

    Nej, bruger bare øko mandler. Synes tit at der er en bitter mandel imellem de økologiske, så det er jo endnu mere perfekt til marcipan.

    Kh L

    SvarSlet
  3. God ide...
    Personligt kan jeg ikke lige ret mange marcipan-typer, så vil da prøve om jeg kan finde nogle mandler som vil matche hjernen :)

    SvarSlet
  4. Det vil jeg prøve! Det lyder super lækkert.

    Jeg lavede selv pistaciemasse sidste år. Det blev også ret lækkert:)

    SvarSlet
  5. Ja, det lyder virkelig nemt. Det må jeg simpel hen prøve.

    SvarSlet
  6. Hvor længe kan marcipanen holde sig, når den er lavet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså den forsvinder ret hurtigt hjemme hos os - men en 4-6 dage i køleskab kan den godt klare.

      Kh L

      Slet
  7. er den sundere end købe marcipan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert. Sukkerindholdet er langt mindre end i købe marcipan.
      Kh L

      Slet