Søg i denne blog

onsdag den 8. december 2010

Andeleverpostej med ristede æbler

Du kan bruge postejen på dit frokostbord eller som forret. Kan du ikke skaffe andelever, kan postejen sagtens laves med kyllingelever.


Opskriften rækker til 6 personer, som en del af et større måltid.




400 g andelever
1 spsk. smør
1 spsk. hakket timian
1 lille løg, hakket
¼ dl cognac
1 dl piskefløde
salt
ENDVIDERE:
2 æbler
smør
plukket timian
salt
Rens leveren for sener. Der skal være ca. 300 g renset lever. Skær den i grove stykker, og dup leveren tør med køkkenrulle. Rist leveren i lidt smør på en varm pande. Kom timian og løg ved, og lad det hele stege i 6-8 minutter, eller til leveren er næsten gennemstegt. Kom cognac på, og lad det koge lidt ind. Hæld hele pandens indhold i en skål, og hæld fløde over. Blend med en stavblender, og smag til med salt. Fyld postejen i 6 små glas eller forme, og sæt dem i køleskabet i mindst 4 timer og gerne natten over.
Skær æblerne i både, og rist dem i lidt smør på en varm pande. Tag panden af varmen, og vend plukket timian i. Smag til med salt. Servér postejerne med lune æbler og godt rugbrød eller ristet grovbrød.


Opskrift: Louisa Lorang
Foto: Anders Schønnemann

4 kommentarer:

  1. Åhh, for søren da hvor ser det godt ud - og lyder godt :-)

    Tror jeg vil forsøge at lave noget i den stil med anderilette - har en masse af det i køleskabet, "importere" fra Frankrig.

    KH
    B

    SvarSlet
  2. Orhhhh....jeg elsker rillette.
    Men hvordan vil du lave den med rillette?? (og gi' noget ;-))

    KH
    L

    SvarSlet
  3. Det ved jeg ikke, jeg har jo ingen fantasi - kopierer bare ;-)

    Men jeg tænker lidt at jeg vil stege det der skal steges og så tilsætte riletten tilsidst og lade det varme med og så servere det lunt som appetizer på et eller andet (eller noget i den stil - det må kunne lade sig gøre)....

    Hvis du er sød, kan det være jeg har noget med i gaveposen når jeg kommer til Staden :-D

    KH
    B

    SvarSlet
  4. HAHAHAHAHAHA.......
    ....næh, det er vist mig der mangler fantasi. Det er jo mig der spørger ;-)

    Det lyder dejligt - og igen til det sidste; Det lyder dejligt ;-)

    KH
    L

    SvarSlet