Søg i denne blog

tirsdag den 8. februar 2011

Ossobucco med gremolata

Dejlig slow mad, der hos mig sagtens kan spises i hverdagen. Den passer næsten sig selv, så måske til en dag du har tidligt fri?
Opskriften er til 2



                              


  




















4-6 skiver kalveskank, ca. 1 kg
mel
1 spsk. smør til stegning
2 spsk. olie til stegning
salt og peber
2 persillerødder i grove stykker
2 gulerødder i grove stykker
2 spsk. tomatpuré
2 dl hvidvin
5 dl vand
1 lille bundt timian
ENDVIDERE:
2 persillerødder i skiver
3 gulerødder i skiver
MOS:
700 g store kartofler, skrællede
1 spsk. smør
1½ dl sødmælk
TILBEHØR:
2 håndfulde plukket persille
1 fed hvidløg
tynde strimler skal af 1 økologisk citron
Vend skiverne af kalveskank i mel, og brun dem grundigt i smør og olie i en stor tykbundet gryde. Tag dem op, og brun persillerødder og gulerødder let. Tilsæt tomatpuré, og kom kødet tilbage i gryden. Kom hvidvin på, og lad det koge op. Tilsæt vand og timian, og lad skiverne af kalveskank simre under låg i 1 time, eller til de er møre. Si saucen. Kom sauce, skank og friske persillerødder og gulerødder i en ren gryde, og lad det simre i 5-10 minutter, til grøntsagerne er møre, men stadigvæk har bid. Smag til med salt, og justér evt. med en anelse sukker.
Kog imens kartoflerne møre i usaltet vand. Hæld vandet fra, og lad kartoflerne dampe tørre under låg. Mos dem med smør, tilsæt mælk, og smag til med salt.
Hak persille og hvidløg, og vend det med citronskal.
Servér ossobuco med mos og toppet med gremolata.

Opskrift: Louisa Lorang
Foto: Anders Schønnemann

14 kommentarer:

  1. Yummy, Osso er jo gudinde-spise :-D

    KH
    B

    SvarSlet
  2. hej hvor kan man købe polenta i jylland?

    SvarSlet
  3. Hej Merete.

    Hvis du har en Magasin (mad og vin) i nærheden, kan du få det der. Eller hvis du er heldig at have en Irma.
    Ellers kan du prøve i en italiensk delikatessebutik.

    Eller du kan købe det online:

    http://helsebasen.dk/product/majsgryn-polenta-oekologisk-1-kg-biogan-1456/

    må dog indrømme at jeg ikke kender netop dette mærke, men det ser da dejligt ud.

    Held og lykke. Polenta er fantastisk

    Kh Louisa

    SvarSlet
  4. Åhhhh nej, Louisa.... nu er jeg jo også NØDT TIL at lave den her ret .... det er 100 år siden jeg har lavet osso.
    Har du gode forslag til hvor man bedst køber kalveskank af ordentlig kvalitet? Synes kun jeg ser de der frosne bundter i supermarkeder, og dem nægter jeg altså at bakke op om! Men jeg skal jo nok bare spørge slager Lund eller bestille det på forhånd... eller på indkøb i en gårdbutik ....
    Men godt ser det vel nok ud ....
    Godnathilsner fra Marianne

    SvarSlet
  5. PS: jeg ser lige, du har sat mig på din blogliste - det er jeg faktisk dybt beæret over:-) TAK

    SvarSlet
  6. Hej Tante S

    Jeg synes klart om Slagter Lund, Slagteren på Kultorvet eller gårdbutik.
    Ved du i øvrigt at der ligger en økoslagter i Jægersborggade (han sælger desværre kun frost), men han ku måske også have ossobuco?

    Jeg er så heldig at mit private kød kommer fra mine svigerforældre, der har den smukkeste økogård med kød til eget (og vores) forbrug....Kød der ikke kan købes for penge. LUKSUS!

    Men ellers bruger jeg også en helt igennem oldschool slagter i Holmbladsgade. Han har desværre ikke øko, men kun dansk kød - som han selv hænger, så det hele er krogmodnet. Jeg vil ikke stå inde for hans pålægs /mayosalat-afdeling. Men hans bøffer er det møreste i byen. Og så er der hvide fliser over det hele og savsmuld på gulvet og han siger "De" og er helt bedårende. Det er også hos ham at jeg køber smukke koteletter med skaft :-)

    Hav en smuk dag
    ......og tak i lige måde. Jeg synes din mad ser super dejlig ud.

    Kh L

    SvarSlet
  7. Ang. polenta: Jeg køber bare majsgryn (sådan nogen lidt grove nogen) i SuperBrugsen ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  8. Fedt, tusind tak for input til gode slagtere. Ham i Holmbladsgade må jeg da vist besøge, ham lyder som en oplevelse i sig selv:-)
    Og hvor heldig er du så lige med de svigerforældre - tænk at være kok, og så have svigerfamilie med økogård! Jeg er næsten ikke indebrændt misundelig:-)
    Kender du forresten øko slagteren i Holbæk? Ham, der også kaldes for pølse-pusher? Jeg arbejdede i Holbæk forrige år, og stødte på hans forretning på den måde. Dét er bare en suveræn slagter, og jeg tror faktisk snart jeg kunne finde på at køre en tur til Holbæk bare for at købe ind hos ham. Og så ligger der i øvrigt en super fiskemand på Havnen i Holbæk også! Ja, det vil jeg gøre inden længe, kan jeg lige mærke. Sig til, hvis du skal have noget med:-)
    Bedste hilsner
    Marianne

    SvarSlet
  9. Birthe - det lyder super at du bare bruger majsmel. Bliver det dejligt? Hvor længe koger du den, inden den er tyk og fin?
    KH L

    SvarSlet
  10. Ja, Marianne....jeg er sgu ret heldig. Du kan se de dyr jeg spiser og måske klappe dem til åbent hus på:
    http://www.barresoegaard.dk/
    Der er skønt!
    Mener du den Holbæk slagter der leverer til Aarstiderne? For så kender jeg hans produkter.
    Og ja! Prøv Holmbladsgade. Det er en super oplevelse. Tag muffedisse og cerutter med - og nyd en Mon Cheri, så er oplevelsen fuldendt ;-)

    Rigtig dejlig weekend,

    KH L

    SvarSlet
  11. Ha ha griner højt! Af muffedisse og Mon Cheri. Dem havde jeg helt glemt. Mon man kan få dem endnu? Men hader nu forresten chokolade med sprut!
    Jepp den er den Holbæk slagter, jeg godt har set også leverer til Aarstiderne. Det er kræs...
    Jeg lurer lige på DIN gård.. jeg har ofte lånt et par børn og taget til de årlige åbent hus dage ... det er noget af det, som jeg gerne vil have at mine venners børn skal huske jeg har gjort sammen med dem fordi deres travle forældre aldrig får det gjort. Det er faktisk nogle af de børn, der kalder mig Tante Sød, fordi vi ikke er rigtigt i familie, men jeg låner dem, fordi jeg ikke selv har nogen:-)
    Vi snacks
    KH M

    SvarSlet
  12. Kære Tante S
    Du skal klart tjekke Barresøgård ud med dine låne unger. Der er så dejligt!

    Og mellem os; Du kan sagtens stadigvæk få Mon Cheri, Jeg fik en forleden (i virkeligheden er jeg en gammel dame, der elsker chokolade med sprut i, sildemadder og portvin....dog ikke sammen ;-))

    Hav en skøn weekend,

    KH L

    SvarSlet
  13. Jeg vil også ha' Mon Cheri!!!! Guuuuud hvor er det længe siden jeg har fået sådan en - men jeg har nu heller ikke set en i umindelige tider. Du må have sans for at støve sådan noget op, L :-D

    Jeg kogte det i ca. 10-15 min., se her: http://newyorkerbyheart.blogspot.com/2008/12/l-braiserede-svinekber-med-polenta.html jeg lavede det til svinekæber, det var perfekt....

    KH
    B

    SvarSlet
  14. PS - Jeg kan godt lidt strukturen i det lidt grove majsmel, det giver en dejlig smag synes jeg :-)

    SvarSlet